KR    S 309

S/Y Anita

Fakta

Ägare, nu och då



Motorrenovering 2010
(3 bilder)


Midsommar 2009
(6 bilder)


Vintern och sommaren
2008 (30 bilder)


Kappseglingsbilder 2007

Sommaren 2007
(14 bilder)


Költrimning 2007

Sommar 2006
(54 bilder)


Vår 2006

Höst 2005



Kontakt:
tomas at lamorena.se

SK 95 La Morena



Den här sidan är tillägnad den fantastiska segeljakten Anita. Här samlas fakta, ägarhistoria och foton.

S/Y Anita är en så kallad kustkryssare och ritad av den världskände konstruktören Olle Enderlein. Skrovet liknar tydligt hans Ballerina (KR S-213) från 1952, som han vann havskappseglingen Bogskärsseglingen med 1953. Ritningarna till Anita är daterade till slutet av 1946 och skrovet är i stort sett identiskt med de tidiga ritningarna på Ballerina. Förstäven är lite brantare, jämfört med den slutliga versionen av Ballerina, och överhänget i aktern är lite längre och smalare. Ruffen är i klassisk stil men framdragen framför masten. Masten vilar på rufftaket. Konstruktionen är kraftig och hållfast, tre takbalkar i galvat stål är sammanfogade med stålspant, som även utgör fäste för röstjärnen. Hon byggdes åren 1949-1953 av byggmästare A Hilding Lundberg (1907-91) i Örnsköldsvik. Hon är otroligt välbyggd och träarbetet är av hög klass. Hon är inte byggd på minimimått vilket har bidragit till att hon idag är en välbehållen men något överviktig dam. Hilding hade kontakter på Hägglunds i Ö-vik som på den tiden byggde spårvagnar, med ädelträinredning. Troligen köpte han virket genom dem. Durkarna i sittbrunnen och i ruffen är tagna ur ett stycke teak, 60 cm bred. Fördelen att bygga båt i en verkstadstät ort syns också i smidesarbetena där galvet fortfarande sitter som gjutet.

Hon sjösattes torsdagen den 9 juli 1953 och döptes i champagne till Anita, efter dottern. Hilding seglade henne sen i flera år. I svenska kryssarklubbens (SXK) årsbok finns hon med som KR 309 första gången 1956, med A H Lundberg som ägare, och med namnet Anita - vilket hon återfick 2005 i samband med senaste ägarbytet. Hon har seglat under andra namn och bland annat funnits i Nyköpings segelsällskap under många år. Hon är fortfarande i mycket fint skick och väl värd att bevara. Under åren har inga stora renoveringar behövts. Relativt få ägare har räddat henne från skrapsjukan. Hon finns nu på Göta SS, Långholmen, Stockholm (tillsammans med Ballerina!).

Under vintern 2005/06 fick hon en ny grundmålning av botten, renskrapning och fernissning av reling och början till en uppfräschning av sittbrunnen. Vid vårrustningen blev fribord och rufftak skinande vita. Under sommaren 2006 gladde och överraskade hon den nya ägaren med ypperliga seglingsegenskaper och som komfortabel långfärdsbåt. Ett besök, på väg söderut, i gamla hemmavatten i Nyköping hanns med. Resan slutade i Sandvik på Öland då motorn inte ville starta och det beslöts att vända hem till Stockholm. Att hon är lättmanövrerad trots en ansenlig längd visade sig i hemseglingen utan motor.

Vintern 2006/07 ägnades åt att få en bättre profil på kölen. Framkanten var allför trubbig. En ny profil skapades med ett järnrör och plåt som formades till en hydrodynamisk (NACA) profil. Visade sig funka väldigt bra under sommarens seglingar. En ny diskbänk från IKEA passade som handsken efter lite ombyggnad och fräschade upp köket. Sommaren 2007 innebar fem veckor i Stockholms skärgård. Kulingvarningar, regniga nätter och kallt i vattnet, men många soliga dagar och fullfartsseglingar.

Vintern 2007/08 beställdes nya segel och nya madrasser till förpiken köptes in. Bekväm och snabb segling blev det därför under sommaren. Fick sommarplats i skärgården, Spirudden. Det blev inga långturer, men vad gör det när man har Jungfrufjärden om hörnet.

Vintern 2008/09 byggdes en ny Peterbom, kvistfri gran lamellimmades och ett beslag för uthalet gjordes i rostfritt. Skönt med självslående fock. Han också med att fernissa durkar och garnering inne, förutom sedvanlig vårrustning. Sommaren spenderades i skärgården.

Vintern 2009/10 var kall och snörik. Ägnade bara påskveckan till vårrustning. Snön låg då kvar runt om båtskjulet och höll nere temperaturen rejält. Efter sjösättningen vägrade motorn starta. Visade sig att topplockspackningen hade spruckit (igen) och att det kommit vatten i oljan. Köpte en reservdelsmotor som stod på Göta och skrotade. Tillsammans med brorsan plockade vi ner båda motorerna och satte ihop en fungerande. Lämnade in vevaxeln och cylindern på slipning. Brorsan svarvade topplocket plant och byggde en sötvattenkylning. Med nya vevaxellager, nya kolvringar och nya packningar så fick vi till slut en motor som är som ny och förhoppningsvis håller 40 år till. Hittade samtidigt ett fel till varför backslaget varit så trögt, behövdes bara rengörning och mycket fett. Motorjobbet gjorde dock att vi inte orkade ut till skärgården utan stannade kvar i Mälaren hela sommaren. Passade på att prova att segla med Gennaker i oftast lätta vindar.

Vintern 2010/11 började tidigt. Kallt!

Stockholm i januari 2011, Tomas Forsfält